Praktische handvatten voor leraar en team
De interactie tussen leerling en leraar staat centraal, maar in onze begeleiding richten we ons op de leraar of het team. Welke hulpvragen zijn er? Wat is je/jullie aanpak en hoe kunnen we deze samen aanscherpen, zowel qua vakinhoud als vakdidactiek? We geven praktische handvatten voor verbetering en merken blinde vlekken op. Zo werken we zij aan zij aan het best mogelijke onderwijs voor ieder kind individueel.
Onze aanpak is gericht op preventie
Ons doel is problemen vroegtijdig te signaleren. Vaste onderdelen van onze aanpak zijn:
- consultatie (samen waarnemen, analyseren, spiegelen, handvatten voor omgang met een bepaalde leerling);
- handelingsgericht observeren (wat is de vraag?);
- handelingsgerichte interventie: versterken van de kracht van en kansen voor het kind. Welke onderwijsbehoeften heeft het kind en wat heeft het kind nodig van de leerkracht, groep, het gezin?
Extra’s
- Optie 1: handelingsgerichte diagnostiek en dieper onderzoek;
- optie 2: bespreken in het OT van de school.
Wat levert het op?
Met onze consultatieve leraarondersteuning:
-
- sta je (nog)sneller in contact met een onafhankelijke orthopedagoog/schoolpsycholoog;
- kies je voor korte lijnen en een systemische aanpak (kost minder tijd);
- krijg je ondersteuning bij het analyseren van factoren die mogelijk het gedrag beïnvloeden;
- leer je handelingsgerichte strategieën effectief toe te passen.
Zo leveren we samen met jou een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het kind, het team en de school als systeem.
Wat goed gaat beter benutten
Als leraar wil je dat ieder kind zich goed ontwikkelt, cognitief, sociaal en emotioneel. Ieder kind heeft iets anders nodig om te floreren. Hoe pas je je onderwijs daarop aan? Wij denken met je mee, kijken wat al goed gaat en hoe je dat beter kunt benutten. Meer weten over hoe we je kunnen ondersteunen? Neem contact op.