Implementatie van een nieuwe methode

Implementatie van een nieuwe methode

Op basis van de visie, populatie en wensen van de school is er voor een nieuwe taal- of rekenmethode gekozen. Een implementatietraject richt zich op de juiste inzet van de methode en het realiseren van een goede overgang tussen de oude aanpak en de nieuwe methode. Het biedt kansen om het taal- en rekenonderwijs te verbeteren. Een goed afgestemd implementatietraject is nodig om het onderwijs ook daadwerkelijk goed neer te zetten. Succesfactoren voor een implementatie zijn kennis van de visie van de methodemakers, inzet van de leerlijnen, strategieën en materialen. Het is belangrijk om de uitdagingen en differentiatiemogelijkheden binnen de methode te bespreken. Kun je hier ondersteuning bij gebruiken? Onderwijsversterkers staat voor je klaar.

Maaike Jonker
Specialist basisvaardigheden

Inhoud & opzet

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • visie, uitgangspunten en opbouw van de methode;
  • didactische modellen en strategieën;
  • effectieve taal- of rekenles;
  • doorlopende leerlijnen van groep 1 t/m 8;
  • differentiatiemogelijkheden;
  • volgen van leerlingen op basis van de methode;
  • automatiseren van basisvaardigheden;
  • digitale ondersteuning.

Het implementatie traject vraagt om goed zicht op de werkvloer en bevat daarom klassenconsultaties.

Opbrengst

Het traject zorgt voor het goed inzetten van de methode in de dagelijkse praktijk, zodat je het maximale uit de methode haalt.

Voor wie

Schoolteam

Ondersteunen bij het keuzetraject voor een nieuwe methode is ook een mogelijkheid. Kijk bij Methode keuzetraject vanuit visiesturing.