Leerpotentie herkennen en begeleiden

Leerpotentie herkennen en begeleiden

Meer- en hoogbegaafde kinderen hebben (net als andere leerlingen) behoefte aan onderwijs dat aansluit bij hun niveau, talenten en behoeften. Wil je met jouw onderwijs het verschil maken voor deze kinderen? Dan is de training Leerpotentie herkennen en begeleiden van Onderwijsversterkers iets voor jou.

Marije van der Maat
NVO Orthopedagoog-Generalist & Specialist (hoog)begaafdheid

Inhoud & opzet

Tijdens de training leer je hoe je meer- en hoogbegaafde kinderen didactisch en pedagogisch op maat begeleiding geeft. Doel is dat de kinderen hun talenten en denkkracht ten volle kunnen benutten. Daarnaast krijg je handvatten om kinderen op emotioneel en sociaal vlak te begeleiden.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • verklarende modellen meer- en hoogbegaafdheid;
  • herkennen en signaleren van meer- en hoogbegaafde leerlingen;
  • reguliere leerstof compacter maken;
  • met een verrijkend aanbod de denkvaardigheden en het creatieve denkvermogen van het kind stimuleren;
  • inzetten van online middelen;
  • versnellen;
  • het kind coachend begeleiden (leren en sociale vaardigheden);
  • welbevinden monitoren (hoe kijkt het kind naar zichzelf?).

Deze training bestaat uit een theoretisch deel en praktijkopdrachten. Je kunt de training uitbreiden met Leerpotentie aanpak verdiepen.

Wil je dit aanbod liever afnemen als masterclass of als begeleiding op maat? Dat kan. Neem contact op om jullie wensen te bespreken.

Opbrengst

Je leert hoe je jouw onderwijs en begeleiding afstemt op de specifieke onderwijsbehoeften van meer- en hoogbegaafde leerlingen.

Voor wie

(Hoog)begaafdheidsco├Ârdinatoren, intern begeleiders, leraren

Studiebelasting

Totaal: 13 uur
Aantal bijeenkomsten: 3
Duur per bijeenkomst: 2,5 uur

Aanmelden

De aanmelding voor schooljaar 2024-2025 is gestart. Bij minimaal zes deelnemers kan deze training doorgang vinden. Meld je hier aan. Data en locatie in overleg.