Er zijn altijd manieren om met relatief simpele aanpassingen je lessen zo aan te passen, dat ook de talentvolle leerlingen geprikkeld en uitgedaagd worden. Met deze tips helpen we je een stukje op weg!

De taxonomie van Bloom

Je kent hem vast wel: de taxonomie van Bloom. Een prachtig model dat zes denkniveaus onderscheidt in twee lagen: het hogere- en het lagere orde denken. Onder het lagere orde denken vallen onthouden, begrijpen en toepassen. Dit zijn aspecten die met regelmaat in lessen naar voren komen. Het hogere orde denken bestaat uit analyseren, evalueren en creëren en gaat gepaard met een veel diepere verwerking van de stof. En dat is precies waar de sterkere leerlingen op ‘aan’ gaan! Het mooie is dat er eigenlijk altijd mogelijkheden zijn om dit in je lessen toe te passen. Pak bijvoorbeeld tijdens de voorbereiding de denksleutels (Tony Ryan in Thinkers Keys) er eens bij. Dit zijn allerlei typen vragen die je een leerling kunt stellen. Bedenk een vraag die past bij je les en je hebt de les op een simpele manier direct interessanter gemaakt voor jouw sterke leerlingen!

3 Tips om morgen toe te passen en jouw sterke leerlingen ‘aan’ te zetten:

  1. Stel hogere orde denkvragen! Pak de denksleutels erbij en bedenk een vraag die past bij de les om jouw sterke leerlingen ‘aan’ te zetten;
  2. presenteer direct het nieuwe element in de leerstof, zodat de aandacht niet verslapt;
  3. maak het leren inzichtelijk. Juist wanneer het voor deze sterke leerlingen eens niet gemakkelijk gaat, is het belangrijk dit inzichtelijk en bespreekbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan De Leerkuil (James Nottingham).

Meer informatie?

Benieuwd naar hoe we jouw team kunnen versterken bij de begeleiding van (hoog)begaafden? Neem contact op.