Onderzoekend leren met de taxonomie van Bloom

Onderzoekend leren met de taxonomie van Bloom

Je wilt (hoog)begaafde leerlingen onderwijs op maat bieden met verdiepende en uitdagende lesstof en opdrachten. De taxonomie van Bloom helpt je om tot een passend aanbod te komen. Onderwijsversterkers maakt je met het aanbod Onderzoekend leren met taxonomie van Bloom wegwijs in het (op)stellen van verdiepende onderzoeksvragen.

Evelien Broersen
Orthopedagoog & Specialist (hoog)begaafdheid

Inhoud & opzet

Bij deze scholing verdiep je je in onderzoekend leren en hoe je daarbij gebruik kunt maken van de taxonomie van Bloom. De taxonomie is een model dat zes denkniveaus onderscheidt: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creƫren. Het is een praktisch hulpmiddel dat je kunt gebruiken voor het formuleren van leerdoelen en acties. Het model gaat uit van verschillende denkniveaus.

Aan bod komt:

  • we frissen je kennis op over onderzoekend leren; de stappen binnen de cyclus van onderzoekend leren en de mogelijkheden voor de inzet van onderzoekend leren binnen het onderwijs;
  • vervolgens maken we de overstap naar de taxonomie van Bloom. We laten zien hoe je het model kunt inzetten bij het onderzoekend leren:
    – je leert verschillende denkniveaus binnen opdrachten en vragen herkennen;
    – je oefent met het verdiepen en stellen van (onderzoeks)vragen die een beroep doen op hogere denkniveaus;
    – je gaat zelf aan de slag met het opstellen van vragen op de verschillende denkniveaus aan de hand van een thema.

Je kunt dit aanbod afnemen als masterclass, training of begeleiding op maat. Neem contact op om jullie wensen te bespreken.

Opbrengst

Je ontdekt hoe je aan de hand van de taxonomie van Bloom tot passend onderwijs komt voor de (hoog)begaafde leerlingen in je groep. Je leert hoe je gerichte onderzoeksvragen stelt en verdiepende onderzoeksvragen formuleert.

Voor wie

(Hoog)begaafdheidscoƶrdinatoren, intern begeleiders, leraren, remedial teachers, schoolteam