Masterclasses: Van ontluikende geletterdheid naar lezen en schrijven

Masterclasses: Van ontluikende geletterdheid naar lezen en schrijven

Werk je als leraar in groep 1-3 en wil je je kennis over de leesontwikkeling van het jonge kind versterken en verdiepen? Dan zijn deze masterclasses iets voor jou!

Opbrengst

Naast je basiskennis beschik je over de nieuwste inzichten op het gebied van leesontwikkeling. Je hebt handvatten om een vertaling te maken van de theorie naar jouw praktijk.

Voor wie?

Leraren van groep 1-3, stagiaires PABO, MBO-studenten onderwijsassistent, zij-instromers met passie voor het jonge kind, pedagogisch medewerkers met interesse in de taaldenk-ontwikkeling van het jonge kind, onderbouwteams (incompany).

Eveline Moras - van Mameren
Senior onderwijsversterker & Specialist school als systeem

Inhoud

In vier masterclasses ga je aan de slag met alle fasen van leesontwikkeling bij het jonge kind. Theorie en de eigen praktijk staan centraal.

Je kunt de trainingen als een reeks volgen, maar ook als losse trainingen. Iedere training duurt 2,5 uur. Je gaat aan de slag met je eigen vraagstuk. Drie weken na de training maken we een online afspraak. Tijdens dit gesprek reflecteren we samen over de manier waarop je het geleerde hebt toegepast in de praktijk en wat het effect is.

Voorbereiding

Voorafgaand aan de trainingen heb je een gesprek met een van onze onderwijsversterkers. Je vertelt dan welke vraag je uit jouw praktijk wilt inbrengen tijdens de trainingen.

Thema 1: Zoeken naar woorden (mondelinge taalontwikkeling)

Onderwerpen:

  • spreektaal;
  • denktaal;
  • denktaal/vaktaal.

Thema 2: Luisteren met je lijf (verhaalbegrip = begrijpend luisteren)

Onderwerpen:

  • boekentaal;
  • luisteren;
  • voorlezen en naspelen;
  • voorlezen en navertellen;
  • complexe taalfuncties toepassen: redeneren, vergelijken en conclusies trekken.

Thema 3: Lekker lezen (ontluikende geletterdheid)

Onderwerpen:

  • samen lezen: boekoriëntatie, verhaalbegrip, woordenschat;
  • lezen in spel: verhaalbegrip, woordenschat;
  • schrijven/tekenen: krabbels, symboolbewustzijn, klank-tekenkoppeling;
  • schrijven in spel: krabbels, symboolbewustzijn, klank-tekenkoppeling.

Thema 4: Help mij het zelf te doen (voorbereidend lezen)

Onderwerpen:

  • zelf lezen: woordenschat, taalbewustzijn, symboolbewustzijn, klank-tekenkoppeling, alfabetische principes, decoderen, eenvoudige tekst lezen;
  • handschriftontwikkeling: symboolbewustzijn, klank-tekenkoppeling, motoriek.

Data & tijden

We bieden deze masterclasses op verschillende momenten in schooljaar 2023-2024 aan. Via Activiteiten zoek je de  gewenste masterclass op en meld je je aan. 

Thema 1: Zoeken naar woorden (mondelinge taalontwikkeling)

  • Dinsdag 16-1-2024 – 15.30-18.00 uur;
  • woensdag 6-3-2024 – 19.00-21.30 uur.

Thema 2: Luisteren met je lijf (verhaalbegrip = begrijpend luisteren)

  • Dinsdag 6-2-2024 – 15.30-18.00 uur;
  • woensdag 27-3-2024 – 19.00-21.30 uur.

Thema 3: Lekker lezen (ontluikende geletterdheid)

  • Dinsdag 27-2-2024 – 15.30-18.00 uur;
  • woensdag 17-4-2024 – 19.00-21.30 uur.

Thema 4: Help mij het zelf te doen (voorbereidend lezen)

  • Dinsdag 19-3-2024 – 15.30-18.00 uur;
  • woensdag 15-5-2024 – 19.00-21.30 uur.

Studiebelasting

5 uur per masterclass
 

Kosten

€ 239 p.p. per masterclass

Wil je de masterclasses liever incompany met je (deel)team volgen? Dat kan! Neem contact op voor de mogelijkheden.