Stimuleer voortgezet technisch lezen met VNL

Terug naar thema Taal, spelling & lezen Inhoud & opzet Het traject bestaat uit scholingsbijeenkomsten en een screening van de bibliotheek. De leescoördinator leert hoe je het leesonderwijs in de school kunt borgen en hoe je een schoolleesplan maakt. De onderdelen van het traject zijn: screening van de bibliotheek, teamvergadering met een introductie van VNL; […]

Een leerling met dyslexie in de klas

Inhoud & opzet Tijdens de training bespreken we: wat dyslexie is; welke risicofactoren er zijn; wanneer en hoe je een aanvraag doet voor dyslexieonderzoek (voorwaarden en stappen); wat een dyslexiebehandeling inhoudt; hoe je je leesonderwijs afstemt op het kind in de groep. Ook krijg je praktische tips en oplossingen. Opbrengst Je weet hoe je jouw […]

Aan de slag met aanvankelijk lezen in groep 3

Inhoud & opzet  Aanvankelijk lezen begint met losse letters en eenvoudige woordjes. In de loop van het schooljaar leren kinderen technisch lezen. Veel scholen gebruiken een methode zoals Veilig Leren Lezen of Lijn3, maar het kan ook op een andere manier. Bijvoorbeeld met een  ontwikkelingsgerichte aanpak. Tijdens de bijeenkomst gaan we dieper in op aanvankelijk […]

Zo maak je een goed beleidsplan voor taal-leesonderwijs

Inhoud & opzet Tijdens de bijeenkomsten krijg je handvatten om het beleidsplan op te zetten en ondersteunen we je bij het maken van keuzes. Als je vervolgens jouw plan uitwerkt en instuurt, krijg je feedback van een van onze onderwijsversterkers. Opbrengst Je leert hoe je een duidelijke visie op taal-leesonderwijs vormgeeft en een beleidsplan voor […]

Masterclasses van ontluikende geletterdheid naar lezen en schrijven

Inhoud & opzet In vier masterclasses ga je aan de slag met alle fasen van leesontwikkeling bij het jonge kind. Theorie en de eigen praktijk staan centraal. Je kunt de masterclasses als een reeks volgen, maar ook als losse bijeenkomsten. Iedere masterclass duurt 2,5 uur. Je gaat aan de slag met je eigen vraagstuk. Drie […]

Vakdidactiek & vakinhoud: taal, spelling & lezen

Een greep uit ons aanbod: Leergang Leergang De leescoördinator versterkt! Beleid Zo maak je een goed beleidsplan voor taal-leesonderwijs. Jonge kind Masterclasses van ontluikende geletterdheid naar lezen en schrijven; Aan de slag met aanvankelijk lezen in groep 3. Een nieuwe methode Methode keuzetraject vanuit visiesturing; Implementatie van een nieuwe methode. Schoolbreed Masterclass literaire gesprekken voeren; […]