Werken met Taakspel

Werken met Taakspel

Beginnend probleemgedrag ombuigen naar positief gedrag

Herken je het? Leerlingen die praten tijdens de uitleg, door de klas roepen en niet met hun werk bezig zijn. In elke groep komt ongewenst gedrag voor. Vaak hebben we de neiging om hierop te focussen. Maar daar wordt de sfeer niet beter van. Hoe kun je beginnend probleemgedrag ombuigen naar positief gedrag? Taakspel kan de oplossing zijn. Onderwijsversterkers ondersteunt je graag bij de invoering van het spel.

Ellis Swagerman
Senior onderwijsversterker & Specialist jonge kind

Inhoud & opzet

De invoering van Taakspel verloopt in drie fasen, van ieder ongeveer drie maanden:

  1. invoeringsfase: we introduceren het spel bij de leerlingen met behulp van introductielessen. Vervolgens spelen de leerlingen het spel drie keer per week, waarbij de speeltijd elke keer wat langer wordt.
  2. uitbreidingsfase: Taakspel wordt langer en in verschillende onderwijssituaties gespeeld;
  3. generalisatiefase: je leert hoe je de effecten van Taakspel in stand houdt, ook als de leerlingen niet met het spel bezig zijn.

Bij iedere fase hoort een training en klassenconsultaties door een gecertificeerde begeleider. Het begin van het nieuwe schooljaar is een mooi moment om met de invoering van Taakspel te starten. Maar een ander moment kan eventueel ook.

Opbrengst

  • Je kent de principes van Taakspel en je weet hoe je de methodiek succesvol kunt toepassen;
  • met Taakspel werk je aan een taakgericht en prettig leefklimaat in je klas;
  • leerlingen houden zich tijdens de lessen beter aan de regels;
  • je bent je bewust van je eigen (positieve) houding;
  • je weet hoe je negatief gedrag van leerlingen kunt ombuigen.

Voor wie

Leerkrachten, pedagogisch medewerkers

Wil je met Taakspel gaan werken? Neem dan contact met ons op en we ondersteunen je bij de invoering.