Inhoud & opzet
Het is belangrijk dat (hoog)begaafdheid zo vroeg mogelijk wordt herkend, zodat kinderen zich gezien en gehoord voelen en het onderwijs snel wordt afgestemd op hun behoeften. In de leergang (hoog)begaafdheidscoördinator doe je alle kennis en vaardigheden op om jouw collega’s hierin te ondersteunen.
De leergang bestaat uit zes bijeenkomsten van 2,5 uur. Na elke bijeenkomst krijg je extra achtergrondinformatie en een praktijkopdracht mee. De volgende onderwerpen komen onder meer aan bod:
Bijeenkomst 1: kennis over (hoog)begaafdheid
- Verklarende modellen meer- en hoogbegaafdheid;
- koppeling naar de praktijk.
Bijeenkomst 2: herkennen en signaleren
- De meest gangbare signaleringsprotocollen;
- signaleren aan de hand van de DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid) of Hoogbegaafdheid in Zicht.
Bijeenkomst 3: onderwijsinterventies en coachende begeleiding
- Reguliere leerstof compacter maken;
- een verrijkend aanbod samenstellen;
- inzetten van online middelen;
- versnellen;
- VWL (Versnellings Wenselijkheid Lijst);
- het kind coachend begeleiden (leren, sociale vaardigheden, welbevinden).
Bijeenkomst 4: kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
- Kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen;
- spelend leren in de kleuterbouw verrijken door:
– eigen materialen anders in te zetten;
– aanvullende materialen in te zetten;
– uitdagende vragen te stellen. - pedagogische begeleiding van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.
Bijeenkomst 5: onderpresteren en dubbel bijzondere leerlingen
- Signalen van onderpresteren;
- zelfbeschikkingstheorie en motivatie;
- signalen van dubbel bijzondere leerlingen;
- interventiemogelijkheden;
- maken van een plan van aanpak.
Bijeenkomst 6: schoolbeleid en plusvoorzieningen
- Visie ontwikkelen op (hoog)begaafdheid;
- beleid maken en borgen voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen;
- theorie ‘mindset’;
- executieve vaardigheden en functies;
- plusvoorzieningen.
Wil je accenten leggen op onderdelen van deze leergang? Samen stemmen we vooraf de inhoud af. Neem contact op om jullie wensen te bespreken. Je kunt deze leergang ook incompany afnemen (zie verderop).
Opbrengst
Na deze leergang:
- ben je op de hoogte van de (wetenschappelijke) opvattingen over (hoog)begaafdheid en weet je wat de kenmerken zijn;
- weet je hoe je het onderwijs af kunt stemmen op de speciale behoeften van (hoog)begaafde leerlingen;
- kun je het gesprek voeren over het ondersteunen van (hoog)begaafde leerlingen met het schoolteam, ouders/verzorgers en de leerlingen zelf;
- weet je hoe je beleid rond (hoog)begaafdheid kunt maken en borgen.
Voor wie
Leerkrachten, docenten, intern begeleiders/ zorgcoördinatoren/ kwaliteitscoördinatoren, schoolleiders
Bijeenkomsten incompany voor je hele team?
Wil je deze leergang incompany volgen? Dat kan! Neem contact op dan maken we een afspraak om jullie wensen en de mogelijkheden te bespreken.