Werken met Taakspel

Werken met Taakspel

Beginnend probleemgedrag vroegtijdig ombuigen naar positief gedrag

Leerlingen die praten tijdens de uitleg, door de klas roepen en niet met het werk bezig zijn. In elke groep komt ongewenst gedrag voor. Vaak hebben we de neiging om vooral de nadruk hierop te leggen. Maar eigenlijk wordt de sfeer daar alleen maar negatiever door. Hoe kun je dit beginnend probleemgedrag ombuigen naar positief gedrag? Taakspel kan de oplossing zijn. Voor de invoering van Taakspel kun je bij Onderwijsversterkers terecht.

Ellis Swagerman
Senior onderwijsversterker & Specialist jonge kind

Inhoud & opzet

De invoering van Taakspel verloopt in drie fasen van ieder ongeveer drie maanden, bij voorkeur met een start aan het begin van het schooljaar:

  1. invoeringsfase: het spel wordt geïntroduceerd bij de leerlingen, met behulp van uitgewerkte introductielessen. Vervolgens wordt het spel drie keer per week gespeeld met een geleidelijk opbouwende speeltijd;
  2. uitbreidingsfase: Taakspel wordt steeds langer en in verschillende onderwijssituaties gespeeld;
  3. generalisatiefase: je leert hoe je de effecten van Taakspel in stand houdt, ook wanneer het niet wordt gespeeld.

Bij iedere fase hoort een training en klassenconsultaties door een van onze gecertificeerde begeleiders.

Opbrengst

Je leert de principes van de methodiek Taakspel toepassen en een taakgericht en prettig klassenklimaat bevorderen. Leerlingen leren zich tijdens de reguliere lessen beter aan de regels te houden, jij wordt je bewust van je eigen positieve gedrag en buigt dat van de leerlingen om.

Voor wie

Leerkrachten, pedagogisch medewerkers