Leren contextgericht aanpakken

Leren contextgericht aanpakken

Elk schoolteam wil een inclusieve pedagogische basis voor alle kinderen. Dit vraagt van een team om voortdurend na te denken over hoe de context op school kan worden versterkt. Een inclusieve school werkt vanuit een zoveel mogelijk collectieve en groepsgerichte aanpak, zodat meer kinderen baat hebben bij deze inzet.

Om het leren contextgericht aan te pakken kijk je als leraar dus niet alleen naar de individuele onderwijsbehoeften, maar naar de hele groep. De pedagogische en didactische keuzes die je als leraar maakt, stem je af met een heldere aanpak van het klassenmanagement. Hierdoor kan er beredeneerd gewerkt en geleerd worden met verschillende didactische werkvormen die passen bij de leerbehoefte van de groep.

Eveline Moras - van Mameren
Senior onderwijsversterker & Specialist school als systeem

Inhoud & opzet

Tijdens dit traject gaan we samen gericht kijken naar de context, de groep, de dynamiek en de onderwijsleersituatie. Door een eerste analyse samen te maken aan de hand van richtinggevende vragen, ontstaat er duidelijkheid over de te wensen vorm van meer inclusief onderwijs. Deze contextgerichte aanpak brengt uitdagingen voor het team mee. Er vindt een subtiele verschuiving van leerling-perspectief naar een meervoudig perspectief plaats. En er ontstaat een nieuwe opvatting over het best passend onderwijs dat de school wil bieden.

Opbrengst

  • Je hebt als team een gedragen visie op werken aan een sterke en inclusieve school;
  • je bent als team in staat om de toenemende verschillen tussen leerlingen te accepteren en de onderwijsleersituatie daarop in te richten;
  • je bent als team in staat om zoveel mogelijk leerlingen optimaal te laten profiteren van het onderwijsaanbod.

Voor wie

Schoolteam PO, bouw of unit PO