Een passend onderwijsaanbod en online onderwijs

De leerling had duidelijk hoge cognitieve mogelijkheden. Hij werd in zijn schoolprestaties geremd doordat hij minder op school aanwezig kon zijn. “We bespraken hoe jammer het zou zijn als hij door zijn ziekte een schooladvies voor het middelbaar onderwijs zou krijgen dat niet bij zijn mogelijkheden paste,” vertelt Eveline. De optie om groep 8 te over te doen werd geopperd. Omdat doubleren vaak niet het gewenste resultaat heeft, werd deze mogelijkheid geparkeerd. “We spraken af dat ik in eerste instantie samen met de leerkracht zou kijken naar het onderwijsaanbod. En dat we een robot zouden regelen, zodat de leerling via een speciale verbinding onderwijs thuis kon volgen.”

Leerresultaten verbeteren en school wordt weer leuk

Eveline hielp de leerkracht om beredeneerde keuzes te maken in het aanbod. Doordat de leerling minder en alleen in de ochtenden naar school ging, had hij al een tijd niet meegedaan met de wereldoriëntatie thema’s. “Daar zagen we een kans om zijn plezier in onderwijs te vergroten en zijn leerresultaten te verbeteren,” zegt Eveline. Ze pasten het rooster van zowel de klas als van de leerling zo aan dat hij minder rekenlessen had en meer wereld oriënterende vakken. Ook kon de leerkracht handelen op extra instructie voor spelling. Die lessen had de leerling in de maanden daarvoor gemist. “In de weken daarna bleek al snel dat de wijzigingen goed pasten bij zijn onderwijsbehoeften en dat school hem weer energie gaf.”

Soms moet je als school gedurfde keuzes maken

In de periode die volgde, besloot de school toch om de leerling twee jaar over groep 8 te laten doen. Dit vond hij even helemaal niet leuk, maar door de juiste begeleiding van leerkracht en ouders kon de leerling de voordelen inzien, kwam er ontspanning en ruimte. Eveline vertelt: “We hebben regelmatig contact gehad over welzijn en leervorderingen. Met ups en downs heeft deze leerling het eerste jaar groep 8 heel knap gedraaid.” Zijn leerresultaten zijn weer passend bij zijn capaciteit. En ook het schoolkamp en de eindmusical zijn door de aanpassingen die school in overleg met ouders durfde te maken positief verlopen.

"We hebben regelmatig contact gehad over welzijn en leervorderingen. Met ups en downs heeft deze leerling het eerste jaar groep 8 heel knap gedraaid."
Eveline Moras-van Mameren
Consulent Onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL)

Het onderwijs staat in de steigers

Volgend schooljaar staat er nog een afspraak gepland. Ouders en school vinden het fijn als Eveline betrokken blijft. “Maar ik weet al: we hebben het onderwijs voor deze leerling samen in de steigers gezet! En dat is precies de bedoeling van de ondersteuning die ik bied als consulent.”

Onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL)

Samen geven we zieke leerlingen onderwijs op maat

Heb je een kind in je groep of klas dat langdurig of ernstig ziek is? Voor het kind is het van groot belang dat het onderwijs ‘gewoon’ doorgaat. Onderwijs geeft structuur en afleiding en doet een beroep op wat het kind wél kan. Bovendien voorkom je dat een kind (te ver) achterop raakt of in een isolement komt. Onderwijsversterkers ondersteunt je om onderwijs op maat aan zieke kinderen vorm te geven, zodat het kind zich kan blijven ontwikkelen. Kijk hier voor meer informatie en meld een kind aan.

Over Eveline

Eveline Moras-van Mameren is Senior onderwijsversterker, Specialist school als systeem en Consulent Onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL). Haar focus ligt op het versterken van de onderwijskwaliteit vanuit pedagogisch perspectief, basiskernvakken en didactisch handelen. Voordat ze bij het team van Onderwijsversterkers kwam, was ze meer dan tien jaar schoolleider in de gemeenten Schagen en Hollands Kroon. Eveline woont in de gemeente Hollands Kroon. Hierdoor is ze bekend in de kop van Noord-Holland en West-Friesland en zeer flexibel.