Werken met Vreedzaam

Werken met Vreedzaam

Wil je met je team, leerlingen en ouders/verzorgers werken aan democratisch burgerschap en sociale competenties? Kies dan voor Vreedzaam (voorheen De Vreedzame School). Het programma is gericht op het ontwikkelen van een prettige leef- en werkgemeenschap op school en in de klas. Vreedzaam heeft een theoretisch onderbouwde, heldere visie op burgerschap die is vertaald naar de grote doelen die in de wet burgerschapsonderwijs staan. Voor de invoering van Vreedzaam kun je bij Onderwijsversterkers terecht.

Eveline Moras - van Mameren
Senior onderwijsversterker & Specialist school als systeem

Inhoud & opzet

Het doel van Vreedzaam is om een omgeving te creëren waarin iedereen zich gehoord, verantwoordelijk en betrokken voelt. De school wordt gezien als oefenplaats voor democratie en actieve participatie. Sociale verbondenheid staat centraal.

De kern van Vreedzaam is een lessenserie

Alle groepen krijgen vrijwel wekelijks lessen verdeeld over zes blokken:

  1. groepsvorming: we horen bij elkaar;
  2. conflicthantering: we lossen conflicten zelf op;
  3. communicatie: we hebben oor voor elkaar;
  4. gevoelens: we hebben hart voor elkaar;
  5. verantwoordelijkheid: we dragen allemaal een steentje bij;
  6. diversiteit: we zijn allemaal anders.

Daarbij worden de school en de klas ingericht als een democratische oefenplaats waarin leerlingen een stem en de gelegenheid krijgen om burgerschapscompetenties te oefenen in een betekenisvolle context. Zoals door een leerling raad op te richten, groepsvergaderingen te voeren en commissies in te stellen.

Invoering in een tweejarig traject

Een van onze gecertificeerde specialisten begeleidt de invoering van Vreedzaam in een tweejarig traject. Het traject bestaat uit een training van vijf dagdelen in het eerste jaar en drie in het tweede jaar. Daarnaast organiseren we stuurgroepbijeenkomsten, mediatortrainingen, klassenbezoeken en ouderavonden.

Tijdens het eerste jaar van invoering staat kennisnemen van het programma centraal, in het tweede jaar gaat het vooral om het implementeren van school specifieke aanpakken. Tijdens de teambijeenkomsten:

  • maak je kennis met de uitgangspunten van het programma;
  • staat gezamenlijke visieontwikkeling centraal;
  • vindt zelfreflectie plaats (bijvoorbeeld: hoe gaan wij als team met conflicten om?);
  • werken we toe naar schoolbrede afspraken over het toepassen van de principes in het dagelijkse handelen.

Opbrengst

Je werkt samen met collega’s, leerlingen en ouders/verzorgers aan een positieve, open en constructieve oefenplaats voor democratie. Je creëert een veilige plek waar leerlingen leren hoe ze conflicten en schuring kunnen oplossen. Je levert een bijdrage aan een zelfredzame, tolerante en inclusieve toekomstige generatie.

Voor wie

Schoolteam PO