Waarom ben je de opleiding Management I en II gaan doen?
“Ik ben deze opleiding gaan doen omdat ik als beginnend bouwcoördinator meer handvatten wilde: hoe kun je op een interactieve manier vergaderen? Wat is een goede agendaopbouw? Hoe geef je op een positieve manier leiding, ook als je kritiek krijgt of als dingen niet lukken. Niet iedereen reageert bijvoorbeeld even enthousiast als je iets nieuws inbrengt. Wat doe je dan? Al die aspecten van mijn taak als bouwcoördinator wilde ik goed in de vingers krijgen. Sowieso is het fijn als je met een groep mensen bent die ongeveer dezelfde taak hebben. Daar leer je enorm veel van. Deel 2 van de opleiding deed ik met twee andere bouwcoördinatoren van mijn school. Dat was helemaal mooi. Je bent met dezelfde opdrachten bezig. De feedback die we terugkregen op de opleiding, namen we mee naar het MT, daarin konden we dan één lijn trekken.”
Op welke manier ondersteunt Middenmanagement I en II jou in je rol als bouwcoördinator?
“Op verschillende manieren. In het MT zijn we heel open, maar er worden ook wel eens dingen besproken die je lastig vindt of niet kunt delen met je collega’s. Dat is helemaal prima, want het hoort er bij, maar het is fijn als je daarover kunt overleggen met mensen van andere scholen die op dezelfde positie zitten: hoe ga jij daarmee om? Dat geeft een gevoel van saamhorigheid. En je krijgt inzicht in wat je allemaal doet. Bouwcoördinator zijn is niet zomaar ‘een taakje erbij’. Als je die rol goed wilt invullen is het best pittig. Tijdens de opleiding word je daarin bevestigd door Ellen, de cursusleider en je mede-cursisten. Dat geeft zelfvertrouwen en het gevoel dat je waardevol werk doet.”
Zou je de opleiding aanbevelen aan anderen?
“Ja absoluut. De opleiding heeft mij veel gebracht en ik ging met plezier naar de lessen toe. De manier waarop de cursus wordt gegeven is heel interactief, daardoor krijg je er energie van. En het is heel verhelderend om te horen hoe er bij anderen aan toegaat. Je kunt dan beter beoordelen of wat er van je wordt verwacht, realistisch is. En je ontdekt of de manier waarop je te werk gaat goed is of dat je je werkwijze beter kan aanpassen. De praktijkopdrachten zijn leerzaam en prima te doen. Doordat je tijdens de lessen casussen kunt inbrengen, doe je nieuwe ideeën op. Dat maakt het extra leuk!”
Ben of word jij middenmanager in het onderwijs?
En wil je je kennis en vaardigheden versterken en verdiepen? Dan is de scholing Middenmanagement I en II iets voor jou. Zoek de gewenste opleiding op de pagina Inschrijven en meld je direct aan. Of neem contact op met Ellen de Schiffart voor meer informatie.