Executieve functies van jonge kinderen herkennen, begrijpen en stimuleren

Executieve functies van jonge kinderen herkennen, begrijpen en stimuleren

Je maakt je zorgen over het gedrag van een kind in je groep. Bijvoorbeeld omdat het kind andere leerlingen omduwt, impulsief handelt of hard gilt en rent door de klas. Je merkt dat het kind snel is afgeleid en dat het niet zelf speelt. Je vraagt je af waar dit gedrag vandaan komt en wat je kunt doen om het gedrag te veranderen. Onderwijsversterkers ondersteunt je hierbij met de training Executieve functies van jonge kinderen herkennen, begrijpen en stimuleren.

Samen met jou kijken we naar de onderwijsbehoeften van peuters en kleuters. Wat hebben ze als groep en individu nodig om te groeien en hoe speel je daar vakinhoudelijk en vakdidactisch op in?

Susanne Hoogland
Specialist jonge kind

Inhoud & opzet

Tijdens de bijeenkomsten krijg je inzicht in gedragsregulatie en het denken en geheugen van jonge kinderen. Deze aspecten noemen we de executieve functies of executieve vaardigheden. Executieve functies voorspellen in belangrijke mate hoe een kind presteert op school. Wat zegt de wetenschap hierover en wat betekent dat voor de praktijk? Wat kun je als professional doen om het denken en doen van kleuters te stimuleren zodat ze zich op een positieve manier ontwikkelen?

Bijeenkomst 1

In deze bijeenkomst nemen we je mee in de theorie over de breinontwikkeling van jonge kinderen. Je ontdekt wat de term executieve functies precies inhoudt. We gaan wat dieper in op de executieve functies inhibitie (het vermogen om een impuls te kunnen onderdrukken of af te remmen) en emotieregulatie. We gebruiken prikkelende werkvormen en beeldmateriaal.

Bijeenkomst 2

Na de eerste bijeenkomst weet je meer over executieve functies en heb je gekeken naar je eigen onderwijspraktijk. Nu zoomen we in op de executieve functies taakinitiatie (zonder dralen aan een opdracht beginnen en deze tot een goed einde brengen) en volgehouden aandacht. Je ervaart tijdens de bijeenkomst zelf hoe lastig het is om te focussen terwijl er veel afleiding is. Je krijgt handelingsadviezen om jouw leerlingen nog beter te kunnen begeleiden.

Bijeenkomst 3

Veel jonge kinderen zijn niet flexibel. Ze vinden het lastig als dingen anders gaan dan verwacht. Hoe kun je kinderen leren om flexibeler te worden? We duiken in een casus, gaan hierover met elkaar in gesprek en geven input vanuit de theorie. Als kinderen zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden, hebben ze daar hun hele leven plezier van.

Bijeenkomst 4

In deze vierde bijeenkomst bespreken we de executieve functies: werkgeheugen, plannen en organiseren. Het is heel logisch dat deze functies bij jonge kinderen nog niet goed zijn ontwikkeld. De neurowetenschap bevestigt dit ook. Toch kun je met jonge kinderen al werken aan onthouden, plannen en organiseren. Daarbij kijken we kritisch naar de speel-leeromgeving. Wat kan beter, zodat het plannen en organiseren voor kinderen makkelijker wordt. Ook nemen we hulpmiddelen onder de loep om het werkgeheugen te versterken.

Na elke bijeenkomst krijg je een opdracht om wat je hebt geleerd te vertalen naar de praktijk.

Opbrengst

  • Je leert wat executieve functies of vaardigheden precies zijn;
  • je krijgt inzicht in de ontwikkeling van de verschillende executieve functies;
  • je leert de verschillende executieve functies herkennen bij peuters en kleuters;
  • je krijgt handvatten om het ontwikkelen van executieve functies te stimuleren.

Voor wie

Leerkrachten groep 1-2

Studiebelasting

Totaal: 20 uur
Aantal bijeenkomsten: 4
Duur per bijeenkomst: 2,5 uur

Aanmelden

De aanmelding voor schooljaar 2024-2025 is gestart. De bijeenkomsten gaan door bij minimaal zes deelnemers. Meld je hier aan. Data en locatie in overleg.

Wil je dit aanbod liever incompany afnemen of als masterclass of begeleiding op maat? Dat kan. Neem contact op om jullie wensen te bespreken.