Wat zijn mogelijke signalen van dyslexie?

Het is van belang om te beseffen dat onderstaande signalen niet direct betekenen dat een kind ook dyslexie heeft. Elk kind ontwikkelt zich op unieke wijze en op zijn eigen tempo. De signalen kunnen vanzelf overgaan. Als ouder/verzorger kun je op de volgende dingen letten:

  • het leren en onthouden van begrippen (links/rechts, kleuren, dagen van de week, etc.);
  • het onthouden van namen van andere kinderen;
  • het leren en onthouden van versjes en liedjes;
  • het onthouden van tafels, topografie, feiten en jaartallen;
  • hoofdrekenen;
  • het onthouden van meerdere opdrachten;
  • het snel herkennen van kleine verschillen tussen klanken;
  • het leren van de letters en/of er is verwarring bij letters en klanken die op elkaar lijken.
  • laag tempo bij stillezen;
  • spellend of radend blijven lezen;
  • woorden die vaker voorkomen steeds weer fout lezen of woorden overslaan;
  • spelfouten maken in makkelijke woorden;
  • delen van een woord weglaten;
  • steeds opnieuw de spellingregel vergeten;
  • verminderde motivatie bij lezen en/of spellen;
  • gevoelens van onzekerheid bij lezen en/of spellen.

Bespreek het met de leraar

Wanneer je bijzonderheden opmerkt in de taal- of leesontwikkeling van je kind, bespreek dit dan met de leraar van je kind. Wellicht herkent de leraar zich in jouw verhaal. Of heeft de leraar zelf al een achterstand opgemerkt.

Je kunt vragen naar de resultaten van jouw kind op school. En naar de toetsen die de school gebruikt. Als er sprake is van een achterstand kan de school kijken naar de mogelijkheden voor extra begeleiding. Een intern begeleider of remedial teacher kan hierbij ondersteunen.

Belangrijk is om goed contact te houden met de school en duidelijke afspraken te maken. Onthoud ook dat iedereen het beste voor je kind wil. Probeer zo goed mogelijk samen te werken met school. Zorg ervoor dat je met elkaar door één deur kunt, nu en in de toekomst.

Heb geduld en blijf samenwerken met school

In de aanloop naar een mogelijk dyslexieonderzoek is het belangrijk dat de begeleiding op school wordt vastgelegd in een handelingsplan. Vrijwel elke school heeft een dyslexieprotocol. Hierin staat welke procedure de school doorloopt om goed om te gaan met leerlingen die dyslexie hebben.

Om een kind te kunnen aanmelden voor diagnose en behandeling van dyslexie, moet de school een uitgebreid leerlingdossier aanleveren. Hierin moet de school de hardnekkigheid van het probleem aantonen: de achterstanden zijn ernstig en verminderen niet na extra ondersteuning. Houd er rekening mee dat dit tijd kost: de school moet jouw kind een periode van 2 keer 12 weken, minimaal 3 keer per week, 20 minuten per keer extra instructie bieden. Daarnaast moet uit de resultaten van 3 opeenvolgende toetsmomenten blijken dat je kind nauwelijks vooruitgang boekt.

En dan?

Dan kun je jouw kind samen met school bij ons aanmelden voor onderzoek. Als ouder/verzorger ontvang je van ons een vragenlijst om in te vullen. Wanneer het leerlingdossier compleet is, levert de school het bij ons aan. Als alles in orde blijkt te zijn, maken we een afspraak voor het dyslexieonderzoek.

Vragen?

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem contact met ons op.

Speciale blog voor leraren

Voor leraren die het vermoeden hebben dat hun leerling dyslexie heeft, schreven wij de blog Je hebt het vermoeden dat je leerling dyslexie heeft. Wat kun je doen?