Aan de slag met een nieuwe methode

Aan de slag met een nieuwe methode

Jullie school heeft gekozen voor een nieuwe taal- of rekenmethode. Hoe ga je daarmee aan de slag? Wat is een goede manier om over te stappen van de oude op de nieuwe methode? En hoe zorg je ervoor dat je de nieuwe methode op de juiste  manier inzet? Een zorgvuldig implementatietraject is belangrijk om het nieuwe taal- of rekenonderwijs goed neer te zetten. Onderwijsversterkers ondersteunt je met een leer- en begeleidingstraject voor een succesvolle overstap en implementatie. Het traject bestaat uit bijeenkomsten en klassenconsultaties en wordt in overleg met jullie ingevuld.

Maaike Jonker
Specialist basisvaardigheden

Inhoud & opzet

Succesfactoren voor een goede implementatie zijn: kennis van de visie van de methodemakers en een gerichte inzet van leerlijnen, strategieën en materialen. Daarnaast moet je op de hoogte zijn van de uitdagingen en differentiatiemogelijkheden binnen de methode. Tijdens het leer- en begeleidingstraject gaan we in op:

  • visie, uitgangspunten en opbouw van de methode;
  • didactische modellen en strategieën;
  • wat is een effectieve taal- of rekenles;
  • doorlopende leerlijnen van groep 1 t/m 8;
  • differentiatiemogelijkheden;
  • volgen van leerlingen op basis van de methode;
  • automatiseren van basisvaardigheden;
  • digitale ondersteuning.

Bij het leer- en begeleidingstraject horen ook klassenconsultaties, zodat we kunnen zien hoe een methode uitpakt in de praktijk en we je kunnen ondersteunen op de werkvloer.

Opbrengst

Het traject zorgt voor het goed inzetten van de methode in de dagelijkse praktijk, zodat je het maximale uit de methode haalt.

Voor wie

Schoolteam PO

Ondersteuning nodig bij het kiezen van een nieuwe methode?

Zit je nog middenin het keuzetraject voor een nieuwe methode? En kun je daarbij wel wat ondersteuning gebruiken? Wij zetten onze kennis en ervaring graag in om samen met jullie tot een weloverwogen keuze te komen. Kijk hiervoor bij Hoe kies je een nieuwe lesmethode?