Inhoud & opzet
Bij ontluikende gecijferdheid gaat het niet alleen over inzicht krijgen in de betekenis van getallen en symbolen, het omvat een breder gebied. Kinderen leren nadenken over afstanden, gewicht, lengte, snelheid, tijd, kracht, spiegelen, ordenen, temperatuur, oppervlakte, omtrekken, vormen, figuren, afbeeldingen en vergelijkingen.
In deze masterclass gaan we aan de slag met theorie en praktijk van ontluikende gecijferdheid. Je krijgt antwoord op vragen, zoals:
- hoe ziet de doorgaande gecijferde ontwikkeling van het jonge kind eruit?
- hoe daag je een kind uit om rekentaal te gebruiken?
- hoe geef je inhoud aan begrippen?
- hoe stimuleer je probleemoplossend denken en actief handelen?
Tijdens de masterclass focussen we naast de theorie op het creëren en benutten van kansen in je groep. Beide zijn nodig om de ontluikende gecijferdheid bij kinderen te stimuleren.
Opbrengst
- Je weet het verschil tussen inhoud- en opbrengstdoelen;
- je kunt ontluikende gecijferdheid toepassen binnen de verschillende domeinen en je weet welke materialen passend zijn bij de verschillende onderwijsbehoeften;
- je kunt theorie en praktijk verbinden binnen het thema;
- je ontdekt hoe je open en verdiepende vragen stelt op verschillende niveaus;
- je hebt handvatten voor het observeren en het initiëren van vervolgstappen.
Voor wie
Leerkrachten groep 1-2, intern begeleiders/ zorgcoördinatoren/ kwaliteitscoördinatoren, onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers, remedial teachers
Studiebelasting
Totaal: 7 uur
Aantal bijeenkomsten: 2
Duur per bijeenkomst: 2 uur
Aanmelden
De aanmelding voor schooljaar 2024-2025 is gestart. De masterclass gaat door bij minimaal zes deelnemers. Meld je hier aan. Data en locatie in overleg.
Bijeenkomsten incompany voor je hele team?
Wil je deze masterclass incompany volgen of als training of begeleiding op maat? Dat kan! Neem contact op dan maken we een afspraak om jullie wensen en de mogelijkheden te bespreken.