Inhoud & opzet
Aan de hand van foto’s en filmbeelden uit de (eigen) praktijk kijken we naar het rekengedrag van je leerlingen. Je leert waar te nemen (signaleren), te duiden wat je waarneemt (analyseren), te handelen (onderwijsaanbod afstemmen) en te evalueren. We gebruiken het drieslagmodel, het handelingsmodel en het hoofdfasenmodel om het rekengedrag te duiden en interventies te plegen.
Het kijken naar het rekengedrag van leerlingen is niet dwingend of oordelend. Het gaat erom dat je nieuwsgierig bent: wat zie ik en wat betekent dat? Door bewust te kijken naar het rekengedrag van kinderen en met hen in gesprek te gaan, kun je al vroeg inspelen op mogelijke hiaten in de leerstof.
Opbrengst
Je leert:
- bewust te kijken naar wat er gebeurt;
- een toelichting te schrijven waardoor je je bewust wordt van wat je ziet;
- in gesprek te gaan met kinderen;
- interpreteren op verschillende niveaus;
- na te denken over de oorzaak van bepaald gedrag;
- adequaat te handelen;
- doelgerichter les te geven.
Je krijgt didactische handvatten voor het leren rekenen met de rekenmuur, het handelingsmodel, het drieslagmodel en het hoofdfasenmodel.
Voor wie
Leerkrachten groep 3 t/m 8, rekencoördinatoren, intern begeleiders/ zorgcoördinatoren/ kwaliteitscoördinatoren
Training, masterclass of begeleiding op maat
Je kunt kiezen voor een training, een masterclass of begeleiding op maat. Neem contact op dan maken we een afspraak om jullie wensen en de mogelijkheden te bespreken.