Masterclass dyscalculie

Masterclass dyscalculie

Hebben kinderen in jouw groep moeite met rekenen? Dan vraag je je misschien af of deze kinderen dyscalculie hebben. Maar wanneer spreek je van dyscalculie? Dyscalculie betekent letterlijk: niet kunnen berekenen. Het is een stoornis die problemen veroorzaakt met rekenen en cijfers. Door dyscalculie en rekenproblemen tijdig te herkennen en te behandelen voorkom je grote rekenachterstanden, faalangst en motivatieverlies bij kinderen. Onderwijsversterkers ondersteunt je daarin. Met de Masterclass dyscalculie leer je wat dyscalculie precies is, hoe je de stoornis kunt herkennen en hoe je er als school mee om kunt gaan.

Maaike Jonker
Specialist basisvaardigheden

Inhoud & opzet

Wat zijn kenmerken van zwakke rekenaars en wat is het verschil tussen rekenproblemen en dyscalculie? Bij deze masterclass staat het versterken van je kennis en vaardigheden op het gebied van (ernstige) rekenproblemen centraal. Doel: zo goed mogelijk aansluiten op de onderwijsbehoeften van je leerlingen. Daarbij focussen we op de doorgaande rekenontwikkeling van de leerlingen en het versterken van de lessen. Je krijgt antwoorden op vragen, zoals: hoe herken ik rekenproblemen en dyscalculie? Hoe ga ik ermee om? Welke tips kan ik ouders/verzorgers geven? Tijdens de masterclass wisselen theorie en praktijk elkaar af.  

Onderwerpen

  • Theorie over rekenen, rekenproblemen en dyscalculie (ERWD);
  • veel voorkomende kenmerken van dyscalculie;
  • rekenproblemen in groep 1 en 2 signaleren en diagnosticeren;
  • diagnostisch rekengesprek: observeren, vragen stellen, variëren van opgaven en hulp bieden;
  • schoolbeleid om rekenproblemen aan te pakken en te voorkomen;
  • dyscalculieverklaring – zinvol of niet? Wanneer heeft een leerling dyscalculie? Wat zijn de criteria?

Opbrengst

Na deze masterclass heb je:

  • je kennis verrijkt over rekenproblemen en dyscalculie;
  • inzicht in het ontstaan van rekenproblemen en dyscalculie;
  • kennis over het verband tussen rekenen, geheugen, motivatie en faalangst;
  • inzicht in rekenachterstanden en -stoornissen en de consequenties daarvan voor het kind.

Voor wie

Rekencoördinatoren, intern begeleiders/ zorgcoördinatoren/ kwaliteitscoördinatoren, leerkrachten, remedial teachers, samenwerkingsverbanden

Studiebelasting  

Totaal: 7 uur
Aantal bijeenkomsten: 2
Duur per bijeenkomst: 2 uur

Aanmelden

De aanmelding voor schooljaar 2024-2025 is gestart. De bijeenkomsten gaan door bij minimaal zes deelnemers. Meld je hier aan. Data en locatie in overleg.

Bijeenkomsten incompany voor je hele team?

Wil je deze masterclass incompany volgen of als training of begeleiding op maat? Dat kan! Neem contact op dan maken we een afspraak om jullie wensen en de mogelijkheden te bespreken.