Masterclass passende perspectieven rekenonderwijs

Masterclass passende perspectieven rekenonderwijs

Heb je kinderen in je groep die de basiskennis en -vaardigheden van rekenen (1F niveau) niet beheersen, terwijl dat wel zou moeten? En wil je weten hoe je deze kinderen passend rekenonderwijs kunt geven? Dan is de Masterclass passende perspectieven rekenonderwijs iets voor jou. Deze masterclass ondersteunt je bij het vormgeven van onderwijs aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van rekenen.

Eveline Moras - van Mameren
Senior onderwijsversterker & Specialist school als systeem

Wat betekenen de referentieniveaus?

De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen, schrijven voor wat leerlingen in een bepaalde groep moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen. Het referentiekader bestaat uit een fundamenteel niveau en een streefniveau. Het fundamentele niveau (1F niveau) gaat over basale kennis en vaardigheden. Het streefniveau (1S niveau) gaat over kennis en vaardigheden die je nodig hebt om mee te draaien in de maatschappij. De referentieniveaus gelden voor het basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs (mbo).

Inhoud & opzet

Wat bied je leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben wel en niet aan? Welke keuzes maak je? Hoe zet je bijvoorbeeld de Rekenroute effectief in?  Hoe interpreteer je de opbrengsten of voer je rekengesprekken? De Masterclass passende perspectieven rekenonderwijs focust op wat leerlingen wél kunnen en geeft je houvast met leerroutes, doelenoverzichten en profielschetsen.

Onderwerpen

  • Wat zijn referentieniveaus en welke niveaus passen bij het uitstroomperspectief van de leerlingen?
  • bij welke leerlingen is ‘passende perspectieven’ een goede optie?
  • op welke manier helpt ‘passend perspectieven’ leerlingen verder richting 1F?
  • welke doelen krijgen voorrang als je kijkt naar de uitstroombestemming in het voortgezet onderwijs?
  • hoe vertaal je passende perspectieven bij het opstellen van een ontwikkelingsperspectief?
  • welke hulpmiddelen zijn ondersteunend bij welke leeftijd?

Tijdens de masterclass kun je vragen stellen en casussen inbrengen.

Opbrengst

  • Je scherpt je kennis aan over referentieniveaus;
  • je weet beter hoe je de lesstof kunt aanpassen om een kind passend rekenonderwijs te geven;
  • je hebt handvatten gekregen om met leerroutes en perspectieven te werken binnen je school.

Voor wie

Leerkrachten bovenbouw, intern begeleiders/ zorgcoördinatoren/ kwaliteitscoördinatoren, rekencoördinatoren

Studiebelasting 

Totaal: 7 uur
Aantal bijeenkomsten: 2
Duur per bijeenkomst: 2 uur

Aanmelden

De aanmelding voor schooljaar 2024-2025 is gestart. De bijeenkomsten gaan door bij minimaal zes deelnemers. Meld je hier aan. Data en locatie in overleg.

Bijeenkomsten incompany voor je hele team?

Wil je deze masterclass incompany volgen of als training of begeleiding op maat? Dat kan! Neem contact op dan maken we een afspraak om jullie wensen en de mogelijkheden te bespreken.