Eerst gesprek met de ouders/verzorgers
Stap één is altijd een gesprek met de ouders/verzorgers. We bespreken hoe de ontwikkeling van je kind verloopt. Zowel qua taal als motorisch (hoe het kind beweegt). Zijn er dingen die opvallen? Verder vragen we hoe het op school gaat. Een belangrijke informatiebron is het leerlingdossier. Daarin staat hoe je kind leert en welke achterstanden er zijn. In het leerlingdossier staat ook wat de school al doet om je kind te ondersteunen.
Wat houdt het onderzoek in?
Het onderzoek duurt gemiddeld drie uur en bestaat uit twee delen:
-
- Intelligentie-onderzoek
Je kind doet een IQ-test. Deze bestaat uit acht opdrachten. We testen bijvoorbeeld de woordenschat en we onderzoeken of je kind verbanden kan leggen tussen woorden. Ook bekijken we of er andere redenen zijn voor de lees- en/of spellingproblemen. Heeft je kind al eerder een IQ-test gehad dan is dit onderzoek misschien niet nodig. - Dyslexieonderzoek
Onderdelen van het dyslexieonderzoek zijn onder meer: tekst lezen, dictee, letteroefeningen en geheugentaakjes. Met deze opdrachten maken we dyslexie zichtbaar.
Adviesgesprek geeft duidelijkheid
De orthopedagoog/psycholoog bespreekt het verslag en de uitslag van het onderzoek met je. Er zijn drie uitslagen mogelijk. Je kind heeft:
- Ernstige Dyslexie (ED): je kind komt in aanmerking voor onderzoek en behandeling. De gemeente betaalt de kosten. We bepalen in overleg waar je kind de behandeling krijgt;
- dyslexie, maar niet in een ernstige vorm: je kunt je kind laten behandelen, maar de kosten zijn voor eigen rekening;
- geen dyslexie.
Dyslexieverklaring
Als je kind ernstige dyslexie heeft, ontvang je eenmalig een dyslexieverklaring.
Zeker weten of je kind (ernstige) dyslexie heeft? We helpen je graag!