We delen onze kennis en inzichten graag met je! Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief rechts onderaan de pagina.

Zoek op thema

Heeft je kind grote moeite met lezen en spellen? En wil je weten of je kind dyslectisch is? Wij begrijpen je wens heel goed, maar je kunt een kind niet zomaar laten onderzoeken op dyslexie. Er zijn strenge regels voor dyslexieonderzoek bij kinderen op de basisschool. Scholen en aanbieders van dyslexiezorg moeten zich aan die regels houden. Met het onderstaande schema kun je zelf nagaan wanneer je kind in aanmerking komt voor (vergoed) dyslexieonderzoek. Kom je er niet uit? Vraag dan bij de school van je kind of ze je hiermee willen helpen.
In 2022 publiceerde de Universiteit Utrecht een onderzoek naar de tevredenheid en motivatie van (hoog)begaafde leerlingen in extern plusklas- versus regulier onderwijs door Lisette Hornstra, Marjolein van Weerdenburg, Maartje van den Brand, Lianne Hoogeveen en Anouke Bakx. Lisette Vermeulen, Orthopedagoog & Specialist (hoog)begaafdheid, schreef een samenvatting van het artikel.
Als aanstormend bouwcoördinator komt er best veel op je af. Je kunt je soms alleen voelen of twijfels hebben over de invulling van je taken. Tijdens de opleiding Middenmanagement I en II overleg je met mensen die in dezelfde positie zitten. Dat alleen al is een steun in de rug, vindt Michelle. Zij sloot recent deel II af van de opleiding. Wat heeft ze geleerd? En zou ze deze opleiding ook aan andere startende managers aanbevelen?
Als ambitieuze twintiger volgde Frank Groot zelf de opleiding Middenmanagement I en II van Onderwijsversterkers. ‘Daar heb ik toen heel veel aan gehad’, vertelt hij. In zijn rol van interimmanager stuurt hij startende leidinggevenden of bouwcoördinatoren nog steeds naar deze praktische opleiding. Zijn zij net zo positief over de opleiding als hij destijds? En waarom is de cursusopzet nou zo waardevol voor startende managers?
Het leek leraar Maaike Hink heel leuk om in de toekomst bouwcoördinator te worden. Die kans kwam veel eerder dan gedacht. Daar was ze blij mee, maar ze vond het ook spannend, want het is toch een beetje een sprong in het diepe. Op advies van haar directeur volgde ze de opleiding ‘Middenmanagement I en II’ bij Onderwijsversterkers. Alle praktische kennis en vaardigheden die ze daar opdeed hielpen haar om haar weg te vinden als MT-lid en bouwcoördinator. Wat was voor haar de meerwaarde van de opleiding?
Hoe zorgen we er samen voor dat kinderen graag en beter leren lezen? Op initiatief van Onderwijsversterkers werd het idee geboren voor een online talkshow over dit onderwerp: de Talkshow BeterLezen.nu. Bibliotheek Kennemerwaard, Onderwijsversterkers en Het ABC sloegen de handen ineen en maakten een succesvolle eerste uitzending in 2022. Een nieuwe talkshow staat op stapel. Esther Valent van Bibliotheek Kennemerwaard vertelt over het hoe en wat.
Wil je kinderen al vanaf het prille begin in hun leesontwikkeling stimuleren? Ben je op zoek naar inspiratie en praktische ideeën? En ben je benieuwd hoe je succesvol kunt samenwerken met ouders en andere mensen om het kind heen? Dan is deze talkshow iets voor jou.
Peuters vinden het heerlijk om met echte spullen te spelen. Echte spullen zijn interessanter, kinderen spelen langer en tonen meer betrokkenheid. Samen afwassen is een voorbeeld van een leuke en leerzame activiteit. Hieronder geeft Susanne Hoogland, Specialist jonge kind, je tips hoe je dit aan kunt pakken.
Jonge kinderen spelen graag buiten. Rennen over het plein, scheppen in de zandbak en ontdekken wat er allemaal te vinden is op het plein. De ruimte, de ongebondenheid en de uitdagende materialen zorgen voor vrolijke en enthousiaste kinderen en spel met een hoge vrijheidsgraad. Hoe kun je de kinderen laten buitenspelen over een thema of huishoek? Susanne Hoogland, Specialist jonge kind, geeft een praktijkvoorbeeld.
OBD Noordwest (OnderwijsBegeleidingsDienst Noordwest Holland) heet vanaf januari 2023 ‘Onderwijsversterkers’. Een naam die volgens bestuurder Irene Harmsen veel beter weergeeft wat de organisatie doet: samen met ouders/verzorgers en onderwijsprofessionals de voorwaarden versterken voor een veilige, gezonde, gelukkige en kansrijke ontwikkeling voor ieder kind.