We delen onze kennis en inzichten graag met je! Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief rechts onderaan de pagina.

Zoek op thema

OBD Noordwest (OnderwijsBegeleidingsDienst Noordwest Holland) heet vanaf januari 2023 ‘Onderwijsversterkers’. Een naam die volgens bestuurder Irene Harmsen veel beter weergeeft wat de organisatie doet: samen met ouders/verzorgers en onderwijsprofessionals de voorwaarden versterken voor een veilige, gezonde, gelukkige en kansrijke ontwikkeling voor ieder kind.
Sanne zat in groep 7 toen ze steeds zieker werd. “Ik kon niet meer hele dagen naar school. Ik had vaak last van slappe spieren en veel pijn. Mijn spieren werden heel snel moe waardoor ik bijna niets kon,” vertelt Sanne. Door haar klachten miste Sanne veel school. Rita, de intern begeleider van Sannes school, zocht contact met Onderwijsversterkers voor onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL).
Kinderen die starten met de dyslexiebehandeling zitten vaak nog vol goede moed. Na een tijdje valt het vele oefenen vaak toch tegen. In deze blog schrijft Lisa Maarsen, Dyslexiebehandelaar & Psycholoog, over twee handige tools die kinderen ondersteunen.
Sinds 1 september 2021 is de vernieuwde Brede Vakinhoudelijk Richtlijn Dyslexie ingevoerd. Daarnaast is vanaf 1 januari 2022 het vernieuwde Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 (PDDB 3.0) ingegaan. Wat betekent dit voor de praktijk? We nemen je mee in de belangrijkste veranderingen.
Je leerlingen laten na het afstandsonderwijs een gevarieerde doorgaande rekenontwikkeling zien. Het is zinvol om de verschillen in kaart te brengen en voor een passend aanbod te zorgen. Maaike Jonker, Specialist basisvaardigheden, geeft je hiervoor handvatten in deze blog.
Loopt je (hoog)begaafde kind/leerling tegen problemen aan (op school) of heb je het idee dat hij of zij vastloopt? Wil je dat je kind/leerling zijn of haar talenten optimaal kan benutten? Onderwijsversterkers ondersteunt het kind in zijn of haar ontwikkeling met begeleiding op maat.
Het onderwijsaanbod aanpassen aan de behoefte van meerkunners en hoogbegaafde kinderen kan best een uitdaging zijn! Hoe zorg je dat sterke leerlingen ‘aan’ gezet worden? En hoe kun je zo goed mogelijk afstemmen op hun behoefte?