Dubbel bijzondere leerlingen signaleren en begeleiden

Dubbel bijzondere leerlingen signaleren en begeleiden

Je hebt kinderen in je klas waarvan je vermoedt dat ze (hoog)begaafd zijn en die ook leer- en/of gedragsproblemen hebben. We noemen deze kinderen ook wel ‘dubbel bijzondere leerlingen’ (twice-exceptional of 2E). Hoe kom je erachter of je het bij het rechte eind hebt en zo ja, hoe kun je deze kinderen dan in hun kracht zetten? Onderwijsversterkers ondersteunt je met een aanbod waarmee je leert hoe je dubbel bijzondere leerlingen kunt herkennen en ondersteunen.

Evelien Broersen
Orthopedagoog & Specialist (hoog)begaafdheid

Inhoud & opzet

Een kind met (hoog)begaafdheid en gedragsproblemen is erbij gebaat dat het zo snel mogelijk passend onderwijs en de juiste begeleiding krijgt. Zowel voor zijn of haar ontwikkeling als voor het welbevinden van het kind. Het herkennen van leerlingen met kenmerken van begaafdheid én kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen is niet eenvoudig. De begaafdheid kan de leer- en/of gedragsproblemen beïnvloeden of maskeren en andersom. Onderwijsversterkers geeft je de kennis en tools om dubbel bijzondere leerlingen bijtijds te signaleren en te ondersteunen. Dat kan in de vorm van een masterclass, training of begeleiding op maat, net wat bij je past. Neem contact op om jullie wensen te bespreken.

Opbrengst

  • Je leert hoe je ‘dubbele bijzonderheid’ kunt herkennen;
  • je begrijpt deze leerlingen beter;
  • je ontdekt welke stappen en mogelijkheden er zijn om de kinderen goed te kunnen begeleiden (zowel binnen als buiten de school).

Voor wie

(Hoog)begaafdheidscoördinatoren, intern begeleiders/ zorgcoördinatoren/ kwaliteitscoördinatoren, leerkrachten, docenten, remedial teachers, schoolteam PO of VO

Bijeenkomsten voor je hele team?

Wil je een training of masterclass voor je hele team? Dat kan! Neem contact op dan maken we een afspraak om jullie wensen en de mogelijkheden te bespreken.