Motiveren van (hoog)begaafde kinderen

Motiveren van (hoog)begaafde kinderen

Je herkent het misschien wel bij een (hoog)begaafd kind in je groep: excuses, verveling, gebrek aan concentratie, het werk niet willen doen, dagdromen, uitstellen. Het is soms een hele klus om een kind te motiveren aan de slag te gaan. Waar wringt de schoen? Met ons aanbod Hoe motiveer je (hoog)begaafde kinderen, krijg je zicht op oorzaken en oplossingen.

Evelien Broersen
Orthopedagoog & Specialist (hoog)begaafdheid

Inhoud & opzet

Vaak zijn er twee redenen (al dan niet in combinatie) waarom een (hoog)begaafd kind afhaakt of niet meedoet in de groep:

  • onvoldoende effectieve werk- en leerstrategieën (executieve functies);
  • mindset (angst/onzekerheid/perfectionisme).

We gaan aan het werk met het volgende:

  • je leert wat de invloed is van emoties en gedachten, zoals angst, onzekerheid en perfectionisme (mindset) op het gedrag van het kind en hoe je daarop kunt inspelen;
  • je ontdekt hoe het (hoog)begaafde kind effectiever kan leren en werken;
  • je krijgt handvatten om direct met de opgedane kennis aan de slag te gaan. Zowel in de groep als tijdens een-op-een-begeleiding van de leerling.

Je kunt dit aanbod afnemen als masterclass, training of begeleiding op maat. Neem contact op om jullie wensen te bespreken.

Opbrengst

Je leert wat mogelijke oorzaken zijn voor de werkhouding van (hoog)begaafde kinderen. En je krijgt praktische handvatten om hierop in te spelen en kinderen te motiveren.

Voor wie

(Hoog)begaafdheidscoördinatoren, intern begeleiders/ zorgcoördinatoren/ kwaliteitscoördinatoren, leraren, remedial teachers, schoolteam