Cyclisch werken met een kindvolgsysteem

Cyclisch werken met een kindvolgsysteem

Als school wil je dat leerlingen optimaal profijt hebben van jullie kindvolgsysteem. Maar welk kindvolgsysteem past het beste bij jullie school? En hoe maak je er goed gebruik van zodat je alles eruit haalt wat erin zit? Belangrijk is bijvoorbeeld dat iedereen in het team de toetstaal begrijpt en deze op de juiste manier gebruikt. Daarnaast moet je data kunnen analyseren en interpreteren om het onderwijsaanbod af te stemmen op de ontwikkeling van de leerlingen. De specialisten van Onderwijsversterkers ondersteunen je graag om dit te bereiken.

Dorien van Amsterdam
Psycholoog & Regiebehandelaar dyslexiezorg

Inhoud & opzet

We maken je wegwijs in de verschillende kindvolgsystemen. Ieder kindvolgsysteem heeft een eigen visie op toetsen, een eigen (toets)taal en eigen afnamemomenten. Alle kindvolgsystemen werken met vaardigheidsscores en referentieniveaus. Maar er zijn ook verschillen. Zo werken sommige aanbieders met percentielscores en andere weer met functioneringsniveaus. Sommige kindvolgsystemen hebben modules op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.

Voor alle kindvolgsystemen geldt: er wordt steeds meer gekeken naar de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Dus niet alleen naar het niveau van het kind in vergelijking met de groepsnorm. Wel is er de mogelijkheid om resultaten van het onderwijs (groepsbreed en schoolbreed) te evalueren en aan te passen als daar goede redenen voor zijn.

Opbrengst

Wat levert de ondersteuning van Onderwijsversterkers je op?

  • Je hebt een volgsysteem dat past bij de visie van je school en de wensen van het team:
    – Leerling in Beeld – Cito;
    – Boom LVS – Boom Testonderwijs;
    – IEP – Bureau ICE;
    – Dia LVS – Diatoetsen.
  • het team beschikt over de kennis om het volgsysteem goed te kunnen gebruiken;
  • het team kan data analyseren, trends interpreteren en vandaaruit conclusies trekken voor het onderwijsaanbod;
  • het team weet hoe je toetsen aanpast voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Denk aan dyslexie, visusproblemen of motorische problemen;
  • je weet welke doorstroomtoets het beste past bij jullie school.

We stemmen de begeleiding volledig af op jullie wensen en behoeften. Samen zorgen we ervoor dat je beschikt over een kindvolgsysteem dat echt vóór je werkt.

Voor wie

Schoolteam PO

Wil je voor jouw school ook het beste uit het kindvolgsysteem halen? Neem contact op voor het maken van een afspraak.