Meer nodig om kinderen weer aan het lezen te krijgen
Het is algemeen bekend dat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs steeds minder lezen. Op landelijk en regionaal niveau zijn er allerlei initiatieven om kinderen warm te maken voor boeken. Veel scholen hebben een eigen bibliotheek of werken samen met de bibliotheek. Leesconsulenten bevorderen het lezen op school. Het is een begin, maar er moet meer gebeuren om het tij te keren. De tweedaagse training levert hieraan een praktische bijdrage.
Inhoud
Basisschool de Gouden Griffel in Rotterdam is al enkele jaren succesvol aan de slag met haar visie op de literaire basisschool. Directeur Mariska Daalhuizen en Irene Harmsen, bestuurder van Onderwijsversterkers nemen je mee in het succesverhaal. De training combineert theorie met de praktijk. Je doet kennis en inspiratie op om op jouw school direct stappen te maken. Vragen die we onder meer beantwoorden zijn: hoe kom je als school tot een rijke leescultuur? Welke interventies zijn er nodig op school- en klassenniveau?
Tussentijds evalueren
Tussen de eerste en de tweede trainingsdag is er een evaluatiegesprek met je schoolteam om de in praktijk gebrachte interventies te bespreken. Ook kijken we vooruit naar wat nodig is om de volgende stap te kunnen zetten.
Voorbereiding
Ter voorbereiding houden we een Intakegesprek met jou en je team. We kunnen dan tijdens de training in gaan op jullie specifieke situatie.
Thema dag 1
Onderwerpen:
- een visie ontwikkelen met het team;
- doelgericht en onderzoeksmatig werken aan de literaire basisschool;
- werken met kwaliteitskaarten.
Thema dag 2
We gaan aan het werk met:
- een rijke leescultuur stimuleren op school en in de klas;
- vergroten en verdiepen van de literaire vaardigheden met de taal-en leesmethodes;
- literaire gesprekken voeren met leerlingen.
Interesse in deze training op maat? Neem contact op voor het maken van een afspraak voor een verkennend gesprek.