Lesgeven: wat werkt!

Lesgeven: wat werkt!

Er is en wordt veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het handelen van de leraar als pedagogisch-didacticus. Van deze resultaten kun je leren en van daaruit keuzes maken voor het aanbod in jouw groep en jouw rol daarin. In deze training zetten we alle wetenschappelijke inzichten op een rij. We gebruiken hierbij actuele literatuur over kennis en kunde van het lesgeven en de betekenis daarvan voor de leerlingen in de klas.

Eveline Moras - van Mameren
Senior onderwijsversterker & Specialist school als systeem

Inhoud & opzet

Tijdens de bijeenkomsten kijken we kritisch naar onderwijsmythes en naar wat echt werkt. We zoemen in op didactische technieken die het beste werken, hoe lesstof het beste getoetst kan worden en op welke manier jij de organisatie van de instructies inricht. Thema’s die aan bod komen zijn onder andere:

  • presteren versus leren;
  • didactische technieken;
  • pedagogische interactie;
  • betekenisvolle context;
  • formatief evalueren;
  • meervoudige perspectieven (reflectie).

Theorie en praktijk wisselen elkaar af. Als je dat wilt, kunnen we begeleide intervisiebijeenkomsten en/of consultatieve leraarbegeleiding toevoegen aan het traject.

Opbrengst

  • Je hebt inzicht in wat werkt;
  • je weet welke keuzes je kunt maken en waarom;
  • je hebt bewezen didactiek geoefend;
  • je hebt overzicht en inzicht in je aanbod;
  • je weet waar je zelf iets kunt veranderen om je lessen te verbeteren.

Voor wie

Leraren, intern begeleider/ zorgcoördinator/ kwaliteitscoördinator, directie, schoolteam

Studiebelasting  

Totaal: 15 uur
Aantal bijeenkomsten: 3
Duur per bijeenkomst: 2,5 uur

Aanmelden

De aanmelding voor schooljaar 2024-2025 is gestart. Bij minimaal zes deelnemers kan dit aanbod doorgang vinden. Meld je hier aan. Data en locatie in overleg.

Wil je dit aanbod liever incompany afnemen of als masterclass of begeleiding op maat? Dat kan. Neem contact op om jullie wensen te bespreken.