Oudergespreksgroep Peers4Parents

Oudergespreksgroep Peers4Parents

Begeleiding van de emotionele ontwikkeling van (hoog)begaafde kinderen

Ouders/verzorgers willen hun kinderen zo goed mogelijk ondersteunen om zichzelf te leren kennen en deel te nemen aan de samenleving. Het opvoeden en emotioneel begeleiden van kinderen met kenmerken van begaafdheid kan een uitdaging zijn, omdat de samenleving niet altijd afgestemd is op deze kinderen. Hoe kunnen ouders/verzorgers hun (vermoedelijk) (hoog)begaafde kind op een positieve manier begeleiden? En hoe zorgen zij voor opvoedplezier, een goede energie- en emotionele balans? Dat ervaren zij tijdens de Oudergesprekgroep Peers4Parents.

Lisette Vermeulen
Orthopedagoog & Specialist (hoog)begaafdheid

Inhoud & opzet

Gedurende zeven bijeenkomsten komt een vaste groep peers, ouders/verzorgers van maximaal tien (hoog)begaafde kinderen, bij elkaar. De gespreksgroep is een veilige plek om ervaringen, ideeën en strategieën te delen en biedt ondersteuning in een ontspannen sfeer. Twee van onze getrainde facilitators van BLINK UIT! leiden de bijeenkomsten. Zij volgen daarin het SENG model (Supporting Emotional Needs of the Gifted).

De thema’s die aan bod komen zijn:

  • bijeenkomst 1: kenmerken van begaafde kinderen;
  • bijeenkomst 2: communicatie, de sleutel tot relaties;
  • bijeenkomst 3: motivatie, enthousiasme en (onder)presteren;
  • bijeenkomst 4: discipline en zelfmanagement;
  • bijeenkomst 5: intensiteit, perfectionisme en stress;
  • bijeenkomst 6: idealisme, (on)gelukkig zijn en depressie;
  • bijeenkomst 7: sociale contacten, peers & andere kinderen in het gezin.

Er wordt gebruik gemaakt van het boek De begeleiding van hoogbegaafde kinderen door James T. Webb, Janet L. Gore, Edward R. Amend, Arlene R. DeVries. Ouders/verzorgers bereiden de bijeenkomsten voor door het hoofdstuk passend bij het thema te lezen.

Opbrengst

Ouders/verzorgers worden ondersteund bij het vinden van een manier om hun kinderen vanuit hun eigen kracht emotioneel te begeleiden. Uit ervaring is gebleken dat ouders/verzorgers een positievere communicatie met school ontwikkelen.

Voor wie

Samenwerkingsverbanden PO of VO