Inhoud & opzet
Tijdens deze training bespreken we de voorwaarden voor effectief spellingonderwijs:
- het spellingsbewustzijn versterken;
- werken aan de transfer;
- ordening en modeling: indelen in categorieën en de leraar als model;
- meerdere zintuigen: auditieve start en visueel stappenplan;
- herhaling: effectief oefenen.
Tijdens de bijeenkomsten gaan we in op vakinhoud en vakdidactiek: we behandelen de spellingregels en bespreken hoe je die leert aan de kinderen. We kijken onder meer kritisch naar de opbouw van de leerlijn in jullie methode en we gaan op zoek naar uitdagende opdrachten. Ook kijken we naar extra ondersteuning voor zwakke spellers.
We beantwoorden vragen, zoals:
- wat is spellingsbewustzijn en hoe wakker je het aan?
- hoe verbeter je de spellingsvaardigheden van een kind?
- wat hebben spellen en lezen gemeen en hoe versterken ze elkaar?
- hoe gebruik je de zintuigen om beter te leren spellen?
- hoe word je van een goede speller een goede schrijver?
- wat doe je als een kind echt niet verder komt?
Opbrengst
- Je weet hoe je de opgedane inzichten over effectief spellingsonderwijs kunt verwerken in jouw eigen aanpak;
- je kent de opzet van de methode waarmee jullie op school werken;
- je kunt de transfer maken naar andere vakken;
- je kiest een eenduidige lijn voor de school om te toetsen en inhoudelijke feedback te geven;
- je kent spellingspelletjes en spellingprogramma’s.
Voor wie
Leerkrachten, intern begeleiders/ zorgcoördinatoren/ kwaliteitscoördinatoren, schoolteam PO
Studiebelasting
Totaal: 10 uur
Aantal bijeenkomsten: 3
Duur per bijeenkomst: 2,5 uur
Aanmelden
De aanmelding voor schooljaar 2024-2025 is gestart. De bijeenkomsten gaan door bij minimaal zes deelnemers. Meld je hier aan. Data en locatie in overleg.
Bijeenkomsten incompany voor je hele team?
Wil je deze bijeenkomsten volgen als team incompany of als training of begeleiding op maat? Dat kan! Neem contact op dan maken we een afspraak om jullie wensen en de mogelijkheden te bespreken.