Rekendiagnostisch onderzoek RD4

Rekendiagnostisch onderzoek RD4

Heb je een leerling met ernstige rekenwiskundige problemen in de groep? Onze orthopedagogen/psychologen brengen de ontwikkeling van de leerling in kaart met een RD4 onderzoek. Op basis van de resultaten van het onderzoek kan het onderwijsaanbod optimaal afgestemd worden op de behoefte van de leerling.

Maaike Jonker
Specialist basisvaardigheden

Analyse van de rekenontwikkeling

Het RD4 onderzoek is een digitaal rekenonderzoek dat aansluit bij het ERWD-protocol. Het is bedoeld voor de analyse van de rekenontwikkeling van een leerling die ernstige rekenwiskundige problemen (fase oranje en rood) ervaart. Problemen ontstaan meestal als een leerling achterstand oploopt ten opzichte van andere leerlingen in de groep en de methode waarmee wordt gewerkt.

Opgaven voor alle domeinen

Het rekenonderzoek bestaat uit opgaven voor alle domeinen van rekenen en is ontwikkeld voor leerlingen in het basisonderwijs (BAO, SBO en SO). De indeling is gebaseerd op de SLO-leerlijnen, de LVS-doelen en op de doelen van de meest gangbare rekenmethodes. Uit praktische overwegingen is het RD4 1F niveau vastgesteld op M7 en het streefniveau op M8.

Stem het rekenonderwijs optimaal af op de leerling

Het resultaat van een RD4 onderzoek is een leerlingprofiel waarin de ontwikkeling van de leerling kan worden afgelezen en de mate van achterstand kan worden vastgesteld. Op basis daarvan kan de school in overleg met de rekenspecialist het rekenonderwijs optimaal afstemmen op de ontwikkeling van de leerling.