Met een systemische bril kijken naar de ondersteuningsstructuur in de school

Met een systemische bril kijken naar de ondersteuningsstructuur in de school

Profiteren de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben ook echt van het aanbod op jullie school? Wil je daar zicht op krijgen, dan is het goed om de ondersteuningsstructuur op je school onder de loep te nemen. Met de ondersteuningsstructuur bedoelen we alle voorzieningen die ervoor zorgen dat kinderen die (extra) ondersteuning nodig hebben, die ondersteuning ook krijgen. Wil je een onafhankelijk, extern perspectief op jullie ondersteuningsstructuur? De orthopedagogen/psychologen van Onderwijsversterkers kijken graag mee en brengen in kaart waar de ondersteuningsstructuur versterkt kan worden.

Karin de Wit
Senior onderwijsversterker / GZ-psycholoog & Specialist consultatieve leraarbegeleiding

Inhoud & opzet

Om tot een goed beeld te  komen van jullie ondersteuningsstructuur formuleren we samen antwoorden op vragen, zoals: is er een duidelijk beleid rondom de zorg van individuele leerlingen? Zijn de verschillende ondersteuningsniveaus goed geïntegreerd binnen het onderwijs? Met de intern begeleider kijken we onder andere naar:

  • de zorgniveaus binnen de groepen op de verschillende vakgebieden;
  • de cyclus van waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren op school-, groeps- en leerling niveau;
  • de mogelijkheden voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben;
  • het opstellen van een groeidocument en ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).

Opbrengst

Een sterke ondersteuningsstructuur die voldoende mogelijkheden biedt om het onderwijsaanbod en de onderwijsondersteuning aan te laten sluiten bij de capaciteiten en behoeften van je leerlingen.

Voor wie

Intern begeleiders/zorgcoördinatoren/kwaliteitscoördinatoren, directie, schoolteam PO of VO